Mensen in Nederland met betalingsproblemen zeggen dat dat vooral komt door hoge zorgkosten en hoge vaste lasten.
In vergelijking met drie jaar geleden zijn die twee posten veel vaker een oorzaak, zo meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag in het onderzoeksrapport Geldzaken in de Praktijk 2015.
In 2012 noemde 10 procent van de consumenten met betalingsachterstanden hoge zorgkosten als reden, nu is dat 22 procent. Het aantal mensen dat zegt door te hoge vaste lasten betalingsachterstanden te hebben, is gestegen van 15 naar 27 procent.
Het Nibud zegt de verdubbelingen verontrustend te vinden. Deze betalingsproblemen zijn namelijk moeilijker op te lossen dan problemen die ontstaan door een slordige administratie of overbesteding, aldus het instituut.
Huishoudens met betalingsproblemen
Het Nibud meldt verder in het onderzoek dat veel uitkeringsgerechtigden aan de grens zitten van hun financiële mogelijkheden. Driekwart van hen komt moeilijk rond. In 2012 was dat nog 69 procent.
Twee op de vijf huishoudens loopt achter met zijn betalingen. Een op de vijf huishoudens heeft dusdanig ernstige achterstanden waardoor sprake is van betalingsproblemen. Dat is nagenoeg gelijk in vergelijking met drie jaar eerder, alleen verschuift de oorzaak van de problemen dus.
Het Nibud constateert dat de Nederlander over het algemeen beter met zijn geld om gaat dan tien jaar geleden. De helft van de huishoudens staat nooit rood, in 2005 was dat nog 36 procent. Toen zei ook 27 procent van de huishoudens te hebben meegemaakt dat hij niet kon pinnen wegens saldotekort. Nu zegt 18 procent dat het afgelopen jaar te hebben meegemaakt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl